Hatha Yoga för lärare & utövare

I den här boken kommer du upptäcka:

komplett guide för sekvensering

Klassificera yogaställningar och skapa omedelbart anpassade yogasekvenser för olika nivåer, teman och mål.

200+ asana-variationer i detaljer

Få tillgång till mer än 200 asana-instruktioner, hållnings riktlinjer, kontraindikationer och modifieringar och ta dina yogakurser och övning till en helt ny nivå.

vetenskapligt bevisade fördelar med yoga

Upptäck hur yogaställningar påverkar den inre kroppen och hur systematisk yoga sekvensering kan öka din holistiska hälsa och välmående.


Pocketbok & Kindle

usa
uk
German
india
fr
spanish
italy
canada
japan
australia
br

Beröm för Hatha Yoga för Lärare & Utövare

“Ram och Kalyani har sammanställt en underbar och omfattande presentation som hedrar forntida principer för klassisk yoga, samtidigt som de talar på ett språk som passar idag. Rams expertis kommer från år av att vara genomsyrad av den ursprungliga yogakulturen som ett sätt att leva och filosofi som överskrider en enkel form av stretching och motion. Den här boken är ett välkommet verktyg för alla som är intresserade av att fördjupa sig i att utöva eller undervisa yoga i sin klassiska form”

~ David Swenson, författare av Ashtanga Yoga – övnings manualen

“Som yogainstruktör och redaktionschef för YogiApproved.com, en ledande yogapublikation, är detta en av de mest omfattande guiderna till yoga och sekvensering som jag har sett. Hatha Yoga för lärare och utövare bryter ner övningen, vetenskapen bakom den, chakrasystemet och asanas på ett sätt som är otroligt djupgående men ändå fullständigt tillgängligt. En värdefull resurs för alla yogi, Hatha Yoga borde vara ett krav i alla yogalärarutbildningar.”

~ Ashton August, grundare och och redaktionschef av YogiApproved.com

“Detta måste vara den mest kompletta översikten över Hatha Yoga som jag någonsin har läst. Det handlar om betydelsen, historien, fysiologin och utövandet av Hatha Yoga. Allt skrivet mycket tydligt och heltäckande. Det är en riktig tillgång för vår bokhylla”

Heleen Peverelli, chefredaktör för Yoga Magazine Netherlands

“Det här är den bästa boken om yoga som jag någonsin har läst; det är praktiskt och till sak. Det ger god kunskap om de fysiologiska effekterna av att utöva yoga, vilket hjälper det västerländska sinnet att förstå varför yoga fungerar. Jag uppskattade språkvalet, texten var enkel och tydlig, vilket gjorde det väldigt enkelt att läsa och förstå. Det ger också en steg-för-steg-guide om asanas och hur man skapar asanasekvenser som fungerar. Den perfekta guiden att ha till hands för lärare såväl som självutövare”

Maria Aguirregomozcorta, M.D. Neurologi, Yoga Lärare

“Hatha Yoga för lärare och utövare är lätt att förstå men mycket mer upplysande än andra böcker om yoga. Det är en måste-läsa för yogalärare i alla stilar. Det är vetenskapligt samtidigt som man respekterar yogans andlighet och erbjuder litet kän kunskap som man bara kan lära sig i den bästa yoga lärarutbildningen. När det gäller att lära sig hur man faktiskt undervisar i Hatha Yoga kan ingen annan bok jämföras.” 

Julie Bernier, yogalärare och registrerad ayurvedisk utövare, författare till Yoga för hälsa och lycka

“En mycket viktig bok. Detta tillvägagångssätt kommer att ge läraren eller den ivriga utövaren ett välgrundat sätt att formatera sin övning. Chakrabaserad sekvensering ger en yogisk förståelse av asana som rör sig bortom det grova, täta eller ytliga. Jag rekommenderar det starkt!”

~ Nathan Anderson, ledande yoga lärarutbildare vid Yoga NOHO, Los Angeles

“Hatha Yoga för lärare och utövare är ett omfattande verktyg för såväl studenter som lärare. Jag gillar att tänka på det som ett uppslagsverk till Hatha Yoga-övningar.”

Helena Schouenborg, yogalärare, missbruks- & hälsokonsult.

“Hatha Yoga för lärare och utövare är ett utmärkt verktyg för att få en djupare inblick i yogans väsen. Författarnas mycket jordnära tillvägagångssätt och professionella expertis gör det mycket tillgängligt och lätt att tillämpa”

~ Alexandre Beauchard, yogalärare och ägare av Buddha Balance.

“Det var ett nöje att läsa den här boken, eftersom den skapar en bro mellan den traditionella indiska förståelsen för vad yoga är och hur denna gamla kunskap kan vara till stor nytta i våra moderna liv. Hatha Yoga för lärare och utövare är uppbyggd med stor tydlighet och struktur, och varje asana beskrivs i detalj, inklusive dess fördelar samt kontraindikationer. Jag är övertygad om att den här boken kommer att öppna många sinnen för det värde som en traditionell yogaövning kan ge våra liv.”

Dagmar Schöndorf, M.D., akupunktör och medicinsk psykoterapeut, yogalärare

“Som yogalärare och engagerad yoga utövare tycker jag att detta är den absolut bästa och mest kompletta boken om Hatha Yoga som jag någonsin har läst. Hatha Yoga för lärare och utövare är ett extremt omfattande verktyg för att lägga upp yoga klasser. Boken vägleder dig till att förstå de djupare lagren av yoga på ett så tydligt och heltäckande sätt att det är ett nöje att läsa. Det är en guide och ett verktyg som kommer att tjäna både självutövare och yogalärare på deras personliga och professionella yogabana.”

Suzanne Janssens-Kievit, grundare och ägare av Yoga Villa

OM FÖRFATTARNA

Ram Jain 

Ram Jain är grundare av Arhanta Yoga Ashrams (Indien och Nederländerna). Under de senaste 10 åren har Arhanta Yoga Ashrams blivit kända internationellt för sina professionella yogalärarkurser och har hittills utbildat över 4000 yogalärare från hela världen.

Född i New Delhi, Indien, i en traditionell och andlig familj, började hans yoga- och vediska filosofiutbildning vid åtta års ålder som en del av hans grundskoleutbildning. Han har djupgående kunskaper om klassisk Hatha Yoga och är också väl insatt i forntida indiska skrifter. Under sin 19-åriga lärarkarriär har han arbetat med olika experter inom anatomi och fysiologi och utvecklat unika tekniker för undervisning, anpassning och modifiering.

För närvarande är han ledande lärare för olika lärarutbildningar, allt från Hatha Yoga, Yin Yoga, Vinyasa Yoga, till Meditation och Yoga Nidra. Han undervisar i flera månader om året i Indien och resten av året i Nederländerna, där han också bor med sin fru och två barn.

Kalyani Hauswirth-Jain

Kalyani är född och uppvuxen i Schweiz. Sedan tidig tonåring har hon fascinerats av konst, kroppsarbete, kropps-sinnesanslutning och alternativa terapier. Efter hennes starka benägenhet för konst och fysiskt uttryck emigrerade hon till Nederländerna vid 19 års ålder för att studera Modern Dans. Strax efter introducerades hon för läror och övning av yoga och blev omedelbart fascinerad. Mamma till två barn nu, hon har undervisat yoga i tio år och utbildat yogalärare i mer än sex år vid Arhanta Yoga Ashrams i Indien och Nederländerna. Inledande med fysiska utmaningar förvandlade hon sin kropp och behärskade många avancerade asanas med sin dagliga övning och disciplin. Genom att följa en flitig självövning, arbeta med många olika lärare, stilar och tekniker, fick hon en djup förståelse för fysiologi och rörelsestekniker. Detta, i kombination med hennes omfattande undervisningserfarenhet, gav henne en förståelse för vikten av struktur och sekvensering för en holistisk yoga asana-övning.

Innehållsförteckning

Förord av Biff Mithoefer Introduktion

Hur du använder denna boken – Mål och begränsningar

en kort notering om rollen som lärare

Del I: Grunderna: Bakgrund av Hatha Yoga

Kapitel 1 – Bred överblick – Yogisk filosofi

Kapitel 2 – Hatha Yoga och principen av minimal ansträngning

Kapitel 3 – Utvecklingen av yoga asanas

Tidiga referencer

Ljuset på Hatha Yoga

Moderna referencer

Del II: Medicinska fakta: Hatha Yoga för Holistisk Hälsa

Kapitel 4 – Hatha Yoga och kroppens system

Hatha Yoga och det autonoma nervsystemet

Hatha Yoga och cirkulationssystemet

Hatha Yoga och lymfsystemet - avgiftning

Hatha Yoga och andningsorganen - syresättning

Hatha Yoga och ämnesomsättningen

Hatha Yoga - ryggraden och leder

Kapitel 5 – Hatha Yoga och de inre organen & körtlarna

Kläm-och-släpp-effekten

Sensoriska utlösare till hjärnan

Fascial stimulering

Kapitel 6 – Hatha Yoga och de 7 chakrana

De sju chakrana och deras fysiska och mentala egenskaper

De sju chakrana: Deras egenskaper och deras motsvarande asanas

Del III: Träna effektivt: Riktlinjer för en holistisk hatha yoga övning

Kapitel 7 – Vikten av förberedelse

Skapa en gynnsam miljö

Böja utan att bryta — Undvika skador

Kapitel 8 – De fem grundläggande byggstenarna

Steg 1: Avslappning

Steg 2: Håll asanan, inte andetaget

Steg 3: Värm upp ordentligt

Steg 4: Äkta asana – Hitta stabilitet och lätthet i ställningen

Steg 5: Motsats ställningar och bibehålla balans i kroppen

Del IV: Den grundliga strukturen: grunden för Hatha yoga sekvensering

Kapitel 9 – Följ den naturliga ordern

Kapitel 10 – Chakra-vis: De 17 huvud Asanas

Asanas för Sahasrara & Ajna Chakra (Kron & Tredje öga Chakra)

Asanas för Vishuddha Chakra (Hals Chakra)

Asanas för Anahata Chakra (Hjärt Chakra)

Asanas för Manipura Chakra (Solar Plexus Chakra)

Asanas för Svadhishthana Chakra (Sakral Chakra)

Asanas för Muladhara Chakra (Rot Chakra)

Överblick I: Den grundliga sekvensen med varaktighet och avkoppling (90 minuter

Del V: Behärska sekvensering: Skapa anpassade sekvenser

Överblick II: Generell struktur för en 90-minuters holistisk hatha yoga klass/övning

Kapitel 11 – Uppvärmnings variationer

Surya Namaskara variation

Dubbla benlyft variationer

Delfin variationer

Kapitel 12 – Variationer för kron och tredje ögat chakrat

Shirshasana (Huvudstående) variationer

Kapitel 13 – Variationer för halschakrat

Sarvangasana (axelstående) variationer

Kapitel 14 – Variationer för hjärtchakrat

Ardha Setu Bandhasana (Halv bron) variationer

Pawanmukthasana (Luftsläppar positionen) Variationer

Matsyasana (Fisken) Variationer

Sukha Gomukhasana (Enkelt ko-ansikte) Variationer

Sukha Gomukhasana (Enkelt ko-ansikte) – Alternativ

Kapitel 15 – Variationer för Solar Plexus Chakrat

Paschimottanasana (Sittande framåtböjning) Variationer

Purvottanasana (Uppåtgående plankan) Variationer

Bhujangasana (Kobran) Variationer

Shalabhasana (Gräshoppan) Variationer

Dhanurasana (Bågen) Variationer

Ardha Matsyendrasana (Halv vridning) Variationer

Kapitel 16 – Variationer för Sakralchakrat

Sukha Kakasana (Tranan) Variationer

Sukha Kakasana (Tranan) – Alternativ

Trikonasana (Triangeln) Variationer

Trikonasana (Triangeln) – Alternativ

Kapitel 17 – Variationer för Rotchakrat

Vrkshasana (Trädet) Variationer

Vrkshasana (Trädet) – Alternativ

Tadasana (Berget) Variationer

Klassiska sittande ställningar

Kapitel 18 – Färdiga sekvenser

Höftöppnande (90 minuter)

Bröst och hjärtöppnande (90 minuter)

Medelnivå – Förberedning inför en Peak Pose (90 minuter)

Grundlig Sekvens (75 minuter)

Grundlig Sekvens (60 minuter)

Grundlig kort sekvens (30 minuter)

Asana register – Sanskrit

Asana register – Engelska

Noteringar

Resurser

Om författarna

Beställ din bok nu..!

Hatha Yoga för Lärare & Utövare